/ Oct 26, 2025

RECENT NEWS

Nowy Superurząd? Państwowe Instytucje do likwidacji

Table of Content

Jak podaje Dziennik Gazeta Prawna, premier Donald Tusk zapowiedział utworzenie nowego „superurzędu”, który ma skupić się na walce z szarą strefą.

Na czym ma polegać praca tego nowego tworu? Między innymi ZUS, Państwowa Inspekcja Pracy oraz Krajowa Administracja Skarbowa będą wzajemnie wymieniać się danymi, aby usprawnić kontrole.

W rzeczywistości wszyscy wiemy, co to oznacza: dalsze dręczenie małych i średnich przedsiębiorców. Owszem, w Polsce istnieje znaczna szara strefa (27% PKB), i każdy z nas wielokrotnie spotkał się z sytuacją, w której np. taksówkarz nie wydaje paragonu. Czy jest to naganne? To każdy powinien ocenić samodzielnie. Trzeba jednak zrozumieć również drugą stronę medalu. Rząd i instytucje państwowe widzą tylko swoją perspektywę, podczas gdy przedsiębiorca ponosi ogromną odpowiedzialność finansową i również musi zarobić na życie. Niestety, często to właśnie państwo mu w tym przeszkadza.

Przykładem może być ajent sklepu Żabka. Śmiem twierdzić, że większość sklepów działających w Polsce łamie przepisy prawa. Dlaczego?

Z jednej strony mamy ajentów, którzy płacą swoim pracownikom poniżej minimalnej krajowej lub w ogóle ich oficjalnie nie zatrudniają. Z drugiej, obowiązuje zakaz handlu w niedzielę. Choć przepisy te można obejść, większość sklepów nie osiąga wymaganego 40% obrotu w kategorii „kiosk” (np. Lotto, bilety, prasa, tytoń). W wielu przypadkach to nie franczyzobiorca stoi za ladą w niedzielę, co oznacza świadome łamanie prawa.

Jednocześnie istnieje zjawisko nieświadomego łamania przepisów. Dlaczego? Ponieważ regulacje są tak zawiłe, że większość ajentów, którzy nie posiadają specjalistycznej wiedzy, łamie je przypadkiem.

Oto kilka przykładów:

  1. Sprzedaż tytoniu na kasie samoobsługowej.
  2. Odlepiona banderola na „setce” w dostawie, która trafia do sprzedaży.
  3. Brak oceny ryzyka stanowiskowego.
  4. Brak wydrukowanych warunków zatrudnienia do umowy o pracę, mimo posiadania pisemnej umowy.
  5. Przeterminowana legalizacja wagi.

Taki ajent może żyć w ciągłym strachu przed kontrolą instytucji państwowych. Kontrole często przeprowadzane są bez odpowiednich upoważnień, ale panuje w Polsce mentalność: „Nie chce mi się kłócić”. Efekt? Mandat za drobnostki, sięgający nawet 2500 zł.

Dlatego moja sugestia brzmi: najpierw należy uprościć i zderegulować polskie prawo, aby przedsiębiorca nie musiał zgadywać, co wolno, a czego nie.

Poniżej przedstawiam kilka propozycji instytucji i przepisów, które należałoby zlikwidować w tej kadencji:

Kodeks wykroczeń

  • Artykuł 133: Nie chroni wydarzeń kulturalnych, a jedynie te tzw. mainstreamowe. Nie ma uzasadnienia, by państwo ingerowało w umowy kupna-sprzedaży biletów na koncerty.
  • Artykuł 134: Przepis ten, choć w założeniu słuszny, jest dziś wykorzystywany przez Państwową Inspekcję Handlową do tzw. zakupów kontrolnych. To niezrozumiałe, że urzędnicy chodzą po sklepach, robią zakupy i sprawdzają, czy przedsiębiorca nie „oszukał” klienta na 70 groszy. Warto złożyć interpelację w tej sprawie i sprawdzić, ile mandatów wystawiono małym i średnim przedsiębiorcom.

Mały przedsiębiorca, w dobie dominacji korporacji i wielkich sieci handlowych, ma wystarczająco trudne zadanie, by utrzymać się na rynku. Niepotrzebne są dodatkowe kontrole z powodu drobnych błędów. Często błędne cenówki wynikają z nieuwagi pracowników, a nie chęci oszukania klienta.

Zawarcie umowy sprzedaży a informacja o cenie na półce:
Jeśli przyjmiemy, że zawarcie umowy sprzedaży następuje już w momencie odczytania cenówki:

  1. Klient miałby prawo do odszkodowania w przypadku braku towaru na stanie.
  2. Nie miałby możliwości rezygnacji z zakupu przy kasie.

Inne przepisy do rewizji:

Artykuł 138 KW: Stał się nieefektywny po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego, więc można go usunąć analogicznie jak art. 135.

Artykuł 135 KW: Nadmiernie ingeruje w wolność gospodarczą. Przedsiębiorca posiadający zezwolenie na sprzedaż alkoholu musi ocenić trzeźwość klienta, co naraża go na arbitralne mandaty w przypadku pomyłki.

Artykuł 137 KW: Zapis zbędny w obrocie prawnym.

Można również rozważyć likwidację Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej, które nie wnoszą nic pozytywnego do naszego życia, a jedynie utrzymują grupę urzędników zajmujących się kontrolowaniem sklepów. Nieuczciwość przedsiębiorców wobec konsumentów można skutecznie regulować poprzez arbitraż, który w relacjach B2C mógłby być obowiązkowy dla przedsiębiorcy. Takie rozwiązanie odciążyłoby podatników, a koszt rozwiązywania sporów ponosiłyby osoby najczęściej korzystające z pomocy Inspekcji Handlowej.

Podobnie można zastanowić się nad funkcjonowaniem Państwowej Inspekcji Pracy. Czy taki urząd jest rzeczywiście potrzebny? Sprawy związane z nielegalnym zatrudnieniem można przekazać do Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) lub Urzędu Celnego. Konflikty między pracownikami a pracodawcami powinny trafiać bezpośrednio do Sądu Pracy.

Aby odciążyć Sądy Pracy, warto rozważyć stworzenie e-Sądu ds. kodeksu pracy, na wzór e-Sądu w Lublinie. Taki sąd mógłby rozpatrywać sprawy w trybie uproszczonym. Po przedstawieniu przez stronę roszczeń i ich wiarygodnym opisaniu, e-Sąd mógłby wydać nakaz w ciągu tygodnia.

W kontekście funkcjonowania e-Sądu w Lublinie warto również wprowadzić deregulację. Sąd powinien wydawać nakazy zapłaty bez szczegółowego badania treści sprawy, ograniczając się jedynie do oceny formalnej. Dopiero po wniesieniu sprzeciwu przez pozwanego i opłaceniu opłaty sądowej przez powoda sprawa mogłaby być dokładnie rozpatrywana. Takie rozwiązanie znacznie przyspieszyłoby postępowania – nakaz zapłaty mógłby być wydany w ciągu kilku dni, zamiast czekać na niego miesiącami.

Jak widać, w polskim systemie prawnym jest wiele obszarów wymagających reformy, aby poprawić warunki prowadzenia działalności gospodarczej. Dlatego, Panie Premierze, apeluję: skupmy się najpierw na deregulacji. Dopiero wtedy ocenimy, czy rzeczywiście potrzebujemy tworzenia nowego „superurzędu”.

ps1991

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Politics

Sports

Contact

Address: New York, Avenue Street
Email: support@blazethemes.com
Tel: +944-5484451244

Recent News

© 2023 BlazeThemes. Designed by BlazeThemes.